A gyógypedagógus megfelelő és korszerű, vizsgához kötött képesítést kap, amely jelenleg Magyarországon más képzés keretén belül még nem valósul meg. Így a csecsemőkor idegrendszeri fejlődésének normális és kóros vonatkozásai nem ismertek azok számára, akik ennek ellenére a csecsemők mozgási, magatartási, értelmi fejlődésének valamilyen kezelésére vállalkoznak. Ezért gyakran előfordul, hogy az ilyenfajta kezelés előzetes és részletes kivizsgálás nélkül zajlik. Mindezt sajnos elősegíti, hogy a különféle korai fejlesztő módszerek közötti lényeges különbségek tisztázásáról szóló szakirodalom elkerüli a szülők figyelmét. Objektív kivizsgálás, megfelelő diagnózis, illetve prognózis nélkül orvosi terápiás javaslat híján ezeknek a kezeléseknek nincsen megfelelő alapjuk, ami az összehasonlítást és az eredmények ellenőrzését is kizárja.

A tanításhoz és a gyógykezeléshez a gyógypedagógus megfelelő ismeretekkel rendelkezik azokról az idegrendszeri folyamatokról, amelyek a mozgást szabályozzák. Tisztában van azzal is, hogy a kisded, illetve a kisgyermek fejlődése során az idegrendszer kialakulása még korántsem ér véget. Ezek alapján taníthatja meg a szülőknek a szükséges mozgásszabályozási ismereteket. Csecsemő és kisgyermekkorban is fennáll az a szabály, hogy a mozgásokat rendszeresen gyakorolni kell. Mivel a gyógypedagógus nem lehet annyit együtt tanítványával, amennyi ehhez a rendszerességhez nélkülözhetetlen, a szülőket is megfelelően oktatnia kell.

Különböző terápiás és fejlesztő eljárások állnak rendelkezésre a különböző életkorokban az eltérő problémákkal küzdő gyermekek számára.

  • Baba mozgásfejlesztés 0-1,5 éves korig
  • Baba és gyermekmasszázs újszülött kortól
  • INPP 4 éves kortól
  • Alapozó terápia 5 éves kortól

Bővebben: http://gyermekmozgasfejlesztes.shp.hu

DSCF0145 másolata.JPG

A mozgásterápia bizonyos esetekben csupán a mozgáshiány okozta korlátozottság javítását célozza, ami másfajta gyakorlatokat igényel, mint a különböző kórképek kezelése. Speciális esetekben szükség van orvosi kivizsgálásra is – ideggyógyászati, ortopédiai, gyermekgyógyászati diagnózis és javaslat. A javaslat szerint kell meghatározni, hogy melyik módszerrel, milyen célra indítja a gyógypedagógus a kezelést, mi az orvosi diagnózis és a prognózis.

A gyógypedagógus fejlődésneurológiai képzésében is információt kap arról, hogy mit keressen a betegei, tanítványai orvosi zárójelentéseiben. Ez alapján választja ki a legmegfelelőbb módszert, annak tudatában, hogy etikailag is felelős a tevékenységéért. Fontos annak az ellenőrzése, hogyan és milyen intenzitással gyakorol a szülő a gyermekével, mert a hatékonyság csak rendszeres gyakorlással biztosítható. Régi szabály, hogy ami használatban van, az megmarad, ami nincsen használatban, az meggyöngül, sőt el is veszhet.

Természetesen a mozgástréningekhez a fokozatos fiziológiai adaptáció is hozzátartozik, és ennek módszertani kivitelezésével, ellenőrzésével is tisztában kell lenni. A gyógypedagógusnak jól kell ismernie az egyes gyakorlatok élettani és kórtani kapcsolatait, hiszen ez dönti el, hogy a különféle gyakorlatokat miért és milyen célra kell végeztetnie.

Kedves szülő, ha gyermekének bármilyen indokkal korai fejlesztésre lenne szüksége, akkor a szakemberválasztásnál kérem fontolja meg a fent leírt tényeket és döntsön körültekintően.

(Forrás: Berényi Marianne, Katona Ferenc: Gyógypedagógiai Szemle, 2011/2)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.