Korai fejlesztés

Címkék: korai fejlesztés

2011.11.04. 12:07

Mit jelent a korai fejlesztés?

A korai gyermekkorban szerzett pozitív és gazdag tapasztalatok hatnak az agyi fejlődésre, segítik a gyermeket a nyelvelsajátításban, a problémamegoldó készség kifejlesztésében, egészséges kapcsolatok kialakításában a kortársakkal és a felnőttekkel, valamint az egész élet során fontos képességek megszerzésében. A születéstől – sőt, a fogantatástól –számított első néhány évben a gyermek egyetlen későbbi élet-szakasszal sem összehasonlítható mértékben fejlődik. (Shonkoff, 2000)

 

A korai fejlesztések olyan több tudományágat egyesítő szolgáltatások, melyeket a fejlődési zavarokkal küszködő, vagy veszélyeztetett, három év alatti gyermekek és családjaik számára nyújtanak segítséget. Ezek a programok elősegítik a gyermekek fejlődését, lecsökkentik az esetleges lemaradásokat, javítják az aktuális problémákat, megelőzik az állapot további romlását, megakadályozzák további zavarok megjelenését és elősegítik a családi egység működését.

Abból az alapgondolatból jöttek létre, hogy minden kisgyermekes szülőnek szüksége van támogatásra, tehát ezek a programok nem egy specifikus fogyatékosságra fókuszálnak. Vannak azonban olyan programok is, amelyek specifikusan fejlődésükben veszélyeztetett kisgyermekekkel és azok családjaival foglalkoznak. Ezekben az esetekben nagyon pontosan meg kell határozni a fejlődési zavar, a sérülés, a veszélyeztetettség fogalmát. A pontos igények meghatározása és a fejlesztési terv elkészítése után elkezdődhet a korai fejlesztés.

 

A mozgásfejlődés szerepe az értelmi képesség fejlődésében

Jean Piaget svájci pszichológus (1940) szerint, a gyermekkori mozgások megalapozzák a gondolkodási, szociális és érzelmi fejlődést.

A mozgási, anyanyelvi, érzékszervi képességek fejlődését nagyon komolyan kell venni, és erőteljesen támogatni kell. A csecsemőkori alapvető mozgásminták megtanulása és gyakorlása teszi lehetővé a jól koordinált és kiegyensúlyozott felegyenesedést, és a két lábon való járás megtanulását. A mozgások megerősítik az izomzatot a gravitációs erő ellensúlyozására, fejlesztik az egyensúlyrendszert, szabályozzák a testtartást, és összehangolják az érzékelési működéseket.

E szerint azoknak a gyermekeknek van igazán jó esélyük a sikeres óvodai és iskolai teljesítményre, akiknél az idegrendszer belső érése és a külső környezeti ingerek együttes hatására a csecsemőkori reflexek és elemi mozgásminták időben integrálódtak.

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.